Het verhaal achter 'Onze Kippen'

Plofkippen, antibioticaresistentie, bio-industrie, kleine hokken. Zomaar een greep uit de woorden die je om de oren vliegen als het gaat om onze vleesproductie. Ik ben een boerendochter en heb veehouderij gestuurd waarna ik tien jaar lang in de agrarische sector heb gewerkt als communicatiemedewerker. Ik weet dus wel het een en ander over de veehouderij in Nederland. En ik eet nog steeds vlees. Ben ik dan zo ongevoelig of valt het allemaal wel mee?

Veel verhalen over de ‘bio-industrie’ zijn flink overdreven, maar bevatten wel een kern van waarheid. De bewustwording over wat wij eten wordt steeds groter. Ik doe daar ook aan mee. Steeds meer begint het te knagen aan mij. Liefst zou ik mijn eigen dieren houden, zodat ik zelf weet dat de dieren het goed hebben gehad en wat erin is gegaan aan voer en medicijnen. Maar wat houdt mij tegen? Op de boerderij van mijn ouders is veel mogelijk en mijn vader is ook enthousiast naar alternatieve manieren van vee houden. Volg hier mijn avontuur van boerendochter naar boerin.

vrijdag 1 augustus 2014

Avontuurlijke haantjes

Twee dagen nadat de haantjes gekomen zijn, hadden ze hun eerste ontsnappoging al gedaan. En met succes. We hebben duidelijk nieuwsgierige en avontuurlijke haantjes. Ik ging ze vers water en voer brengen, toen ik iets geks zag. De stal naast het kippenhok is voor de schapen en heeft een deurtje naar buiten wat altijd open staan. Daar, vlak voor die opening in het schapenhok, zaten een stuk of 10 haantjes prinsheerlijk te soezen in de warmte van de zon. Dan sta je wel even raar te kijken. Blijkbaar hadden de haantjes geen boodschap aan het advies om de eerste twee weken binnen te blijven. Ze waren door een kier tussen de twee hokken ontsnapt. Dit was niet helemaal de bedoeling, dus ik kon eerst mijn kippen terug jagen. Allemaal gingen ze netjes terug, behalve eentje natuurlijk. Die rende de andere kant op… door het deurtje… naar buiten… de schapenwei in. Ik erachteraan. Gelukkig kreeg hij al snel heimwee naar zijn vriendjes, dus rende snel weer naar binnen. We hebben de kier nu geblokkeerd.

Twee dagen later was de dag dat er zoveel regen viel, als nog nooit gevallen was in zo’n korte tijd. Een deken van regen hing er. Daar waren de, deels verstopte, afvoerbuizen niet op berekend. Het water liep al snel het kippenhok in en een randje van de vloer stond blank. Dit betekent nog steeds dat het merendeel droog was. We hebben een warmtelamp opgehangen, zodat ze in ieder geval ook de warmte konden opzoeken en er is een schut voor de rand met water gezet. Uiteraard zijn de haantjes te avontuurlijk om zich op het droge gedeelte te houden en schoten langs het schut. Als kleine kleuters stapten ze door de plassen. “Er liepen zeker een stuk of 10 haantjes door het water te stappen”, zuchtte mijn vader. De afvoeren werden schoongemaakt en het water liep snel weg. Dus het hok was weer droog.


Deze eerste week beloofd nog wat. Avontuurlijke haantjes. Dat zijn het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten